Серед конкуруючих програмних платформ для відображення мультимедіа в Мережі намітився переможець — HTML5

Найімовірніше, протиборство технологій зчинило набагато менше шуму й відбувалося б непомітно для звичайного користувача, якби не Стів Джобс. Користувачів iOS довго бентежила відсутність підтримки Flash. Спочатку Apple воліла відмовчуватися, начебто не помічаючи здивованих поглядів. Потім була гучна заява Джобса, який повідомив світ, що технологія Flash уже остаточно застаріла, підтримки її нема й не буде. Інша справа HTML 5, на яку в підсумку перейдуть геть усі.

Flash проти HTML5

Громадськість відреагувала бурхливо. Деякі фахівці були в захваті, цілковито погодившись із Джобсом, інші ж вирішили, що слова його — лише блеф, мета якого — виправдати свої невдачі.

Усе було зовсім не просто, хоча слова Джобса явно потрапили на сприятливий ґрунт. На той час користувачі Інтернету поступово почали розуміти, що життя без Flash можливе. Не бажаючи навантажувати процесор обробкою непотрібної інформації, вони встановлювали на свої браузери доповнення, які блокують підтримку Flash-анімації (переважна більшість якої — реклама). Повсюдна анімація перетворилася на своєрідну червону ганчірку. Що ж до ще однієї технології — Silverlight від Microsoft, то вона хоч і завоювала певні позиції, серйозним конкурентом для Flash ніколи й не була.

Так почалося протистояння технологій, що у будь-якому разі було неминуче. Не треба думати, що почав його саме Джобс. Він тільки привернув до нього увагу й форсував події. І те, що слова його почали справджуватися, зовсім не пророцтво, а добре знання технологій і ринку, на якому він сам відігравав, м’яко кажучи, досить помітну роль.

Але розгляньмо всіх учасників конфлікту детальніше.

Flash

Перша програма векторного морфінгу мала назву Fantavision і з’явилася 1986 року. Тоді це було скоріше цікавим експериментом із серйозною заявкою на велике майбутнє. Згодом на наявних напрацюваннях компанія FutureWave почала розробку нової технології, що дістала назву Flash. 1996 року FutureWave була поглинена Macromedia, у результаті чого нова технологія дістала назву Macromedia Flash.

Успіх технології на ринку не давав спокою компанії Adobe, яка спробувала конкурувати з нею, представивши своє рішення — LiveMotion, що хоча й було непоганим, не витримало конкуренції з Flash. Роботи над LiveMotion цілком згорнули 2003 року.

Adobe пішла іншим шляхом — 2005 року вона просто поглинула Macromedia, з якою конкурувала і в інших галузях. Так з’явився Adobe Flash. Наразі технологія Flash є справжнім стандартом. Її використовують не тільки для навігації сторінкою, а й для створення казуальних ігор, а також у рекламі.

Досить довго веб-сторінки містили мінімум анімації, реалізованої за допомогою GIF-зображень із більш ніж скромними можливостями. Класичні сторінки того часу мали лише текст і певну кількість інформації — деякі з них збереглися незмінними й донині, такі собі інтернет-релікти.

Поява Flash змінила Інтернет. Утім, усе не так уже й добре. Ще якихось сім років тому автори статей про вибір комп’ютера говорили, що для серфінгу Мережею цілком підійде малопотужний процесор. Зараз це вже не відповідає дійсності: поява однозначно перевантажених «флешем» сторінок, величезна кількість анімованих банерів призвели до того, що після відкриття деяких сайтів «гальмують» навіть найсучасніші процесори.

Та ще гірше стало, коли почали говорити про мобільні комп’ютери, яким усе частіше й частіше відводять роль майбутніх законодавців комп’ютерних технологій. Активно навантажуючи процесор, Flash призводить до швидкого розрядження батареї, заряду якої, як відомо, і так завжди не вистачає. Виробники зрозуміли, що зайшли в глухий кут. От тільки заявити про це сміливості вистачило лише в Джобса.

Якийсь час Google запевняла: Apple просто не змогла забезпечити підтримку технології. Створювач Android обіцяв, що з появою смартфона Nexus світ буде вражений тим, як чудово працювати з Flash. Результат же вийшов не просто незадовільним, а дійсно жахливим. Після чого підтримку Flash узагалі перестали згадувати як серйозну перевагу Android-рішень перед iOS-пристроями.

Усе закінчилося раптово в листопаді 2011 року, коли Adobe офіційно заявила, що припиняє підтримку Flash для мобільних пристроїв. Шкода, що Джобс не дожив до цього моменту.

HTML 5

За своєю суттю HTML 5 — це лише чергова версія HTML-стандарту з доданими широкими можливостями  роботи з мультимедіа. І якщо раніше для розв’язання багатьох завдань була потрібна надбудова у вигляді Flash або Silverlight, то тепер можна обійтися й «своїми силами». Тобто для відкриття сайта, що ґрунтується на HTML 5, користувачеві не треба встановлювати ніяких додаткових плагінів, підтримка буде нативною.

Щоправда, тут деякі побоювання викликають стандарти: чи не вийде так, що кожен браузер підтримуватиме новий стандарт за своїми стандартами? Адже навіть у випадку із давнім HTML 3.2 ця проблема була дуже актуальною. З іншого боку, у цьому є й певні переваги: браузери, створювачі яких не зможуть реалізувати нормальну підтримку нового стандарту, опиняться «за бортом», тобто теоретично має зрости якість ПЗ.

Поки що браузери погано підтримують HTML 5. Та й сам стандарт усе ще далекий від досконалості. Але розв’язання таких питань — справа часу. Головне, що в технології з’явилися сильні заступники, і Apple — лише одна з багатьох.

Не треба думати, що HTML 5 — це панацея. На особливі переваги у порівнянні з Flash тут чекати не слід. Головна ж перевага полягає в очікуваній крос-платформеності, у можливості працювати з ресурсом безпосередньо, уникаючи таких «ресурсолюбних» прошарків, яким є Flash. До того ж HTML 5 — відкритий стандарт, а Flash належить Adobe. Це не може не дратувати інші компанії.

Silverlight

Платформа Silverlight з’явилася 2007 року як відповідь Microsoft технології Flash. Маючи незаперечні переваги і такого значущого у світі комп’ютерних технологій «батька», Silverlight була приречена якщо не на популярність, то на досить широку популярність. Що й сталося: у платформи з’явилися свої шанувальники.

По суті, Silverlight дуже схожа на Flash — користувачеві також необхідно попередньо завантажити додатковий модуль. Однак Silverlight від самого початку сприймалася як щось вторинне. Багато хто щиро дивувався, навіщо Інтернету клон Flash. Проведення безлічі тестів показало, що ніяких особливих переваг нова технологія не дає. Багато компаній уже вклали гроші саме в розвиток Flash і не хотіли витрачати їх ще й на Silverlight. І якби не протекція з боку Microsoft, яка всіляко нав’язувала своє дітище як користувачам, так і розробникам, то навряд чи ця технологія протрималася б так довго.

2010 року з’явилася 5-та версія Silverlight, якій у підсумку судилося стати останньою. Наприкінці 2011-го Microsoft оголосила про те, що новітня ОС Windows 8 буде орієнтована на HTML 5. Утім, підтримка Silverlight триватиме до 2021 року. Правда, дещо дивує те, як легко Microsoft відмовилася від свого творіння. Заява Microsoft остаточно переконала світ у майбутній безперечній перемозі HTML 5.

Прогнози

Flash однозначно приречений. Ця технологія просто зжила себе. До того ж значущість її надто перебільшена. Спеціально проведені підрахунки показують, що лише 2—3% сайтів використовують Flash для навігації, в інших випадках ідеться не більш ніж про гарні, але зовсім не принципові надбудови, без яких цілком можна обійтися. Поступово збільшується кількість ресурсів на основі HTML 5. Такі сервіси, як Vimeo і YouTube, уже навчилися добре обходитися без Flash.

Утім, остаточно ховати Flash ще рано. На настільних комп’ютерах і ноутбуках технологія однаково залишиться як надбудова над браузером. Стане в пригоді тим, хто грає в казуальні ігри, яких за ці роки написано величезну кількість. Не забуватимемо також і про те, що на Flash можна створювати ігри або інтерактивні презентації не для Мережі, а для використання безпосередньо на комп’ютері. От тільки сумнівно, що хто-небудь усерйоз розглядає це як перспективний напрям. До того ж майбутнє визначатимуть саме мобільні рішення.

Від Flash відмовлятимуться поступово. Ніхто не кинеться зносити повсюдно все створене за допомогою перевіреного часом рішення заради HTML 5. Довго ці технології зможуть мирно співіснувати. Це звичайне явище у світі Інтернету. Наприклад, та ж GIF-анімація часто використовується й сьогодні, хоча виглядає­ анахронізмом. Просто мало хто витрачатиме час на вивчення технології, яку сам розробник визнав такою, що програла.

Утім, HTML 5 поки ще не має всіх можливостей Flash. Та це лише поки. А якщо врахувати те, що HTML 5 зацікавив багатьох розробників, треба чекати на дуже бурхливий розвиток технології.

Є й ще одна цікава теорія. Полягає вона в тому, що Flash піддано гонінням навмисне, оскільки це вигідно дуже багатьом компаніям. Народилася навіть чергова теорія змови, відповідно до якої було створено підпільний союз із метою скинення Adobe із трону. Джобс же просто висловив «суспільну думку», бувши людиною, до слів якої всі прислухалися. Він сказав це в дуже слушний час, коли всі вже були готові до того, щоб почати руйнування будівлі Flash, яка ще вчора здавалася непорушною.

You may also like...