Дизайнерський Донбас

Знаменитий російський дизайнер і блогер Артемій Лебедєв створюватиме позитивний образ Донецької області.

Пальма МерцаловаДонбас здавна відомий ґрунтовним і неординарним підходом до будь-якої справи: працювати — то працювати, гуляти — то гуляти, піаритися — то піаритися! Досить подивитися на герб області. На ньому зображена «Пальма Мерцалова» — скульптура, яка була викувана з рейки ковалем металургійного заводу «Новоросійське товариство кам’яновугільного, залізного й рейкового виробництв» Олексієм Івановичем Мерцаловим наприкінці XIX століття й здобула Гран-прі на Паризькій міжнародній промисловій виставці 1900 ро­ку. Саме ця сталева «рослина» стала одним із головних елементів іміджевої політики Донбасу: її копії встановлюють у великих містах України й усього світу, піднімають на гірські вершини й опускають у підводні гроти. При цьому незмінно запитують: яке відношення взагалі має пальма до Донецька? Але ж зачепити й здивувати — головна мета піару…

Однак самою лише пальмою Донецьк себе не обмежує. Що цілком виправдано: усе-таки цьому досягненню мистецтва, хоч і чудовому, уже понад сто років, та й оригінал пальми зберігається в музеї Гірничого інституту в Санкт-Петербурзі — спроби повернути його на батьківщину досі були марними. Із донбаським розмахом в області реалізуються нові проекти, загальна відмітна риса яких — прагнення не просто вразити, а навіть засліпити уяву дончан і гостей міста. Узяти хоча б пам’ятник оперному співакові Анатолію Солов’яненку. На вкриту сухо­зліткою чотириметрову бронзову статую, яка стала головним героєм багатьох дискусійних публікацій у вітчизняній і світовій пресі, яскравого сонячного дня дивитися боляче — у буквальному значенні.

Не дивно, що вирішивши зай­нятися створенням дизайну для області, місцева влада не шукала  компромісних рішень, звернувшись до найвідомішого дизайнера Російської Федерації  Артемія Лебедєва. Про це повідомив голова Донецької  обл­дер­жадміністрації    Анатолій Близнюк, додавши, що серед завдань дизайнера — боротьба зі стереотипами стосовно регіону та його жителів: «Якщо сьогодні простих людей, трудівників, які працюють у шахтах, на металургійних і машинобудівних заводах, тобто нас із вами, кимось називають, і люди, які нас не знають, уважають нас кимось, то нас це не влаштовує. І ми це  робимо не для того, щоб виправдатися перед кимось, що ми не такі. Ми просто хочемо показати реально, хто ми є. І ми запрошуємо фахівців, які вміють це робити й зроблять це правильно». Конкретний перелік робіт, як і джерело фінансування відновлення  імід­жу області, поки не уточнюється. За словами губернатора, «це договір Артемія й того, хто наймає його на роботу. Швидше за все, це буде облрада. А скільки це коштуватиме — домовимося».

Пам’ятник оперному співакові Анатолію Солов’яненку в ДонецкеЦіна питання, певне, має вочевидь не останнє значення навіть для Донецька. Девізом «Студії Артемія Лебедєва», розміщеним на її сайті, є три слова, два з яких — «довго» й «дорого». Третє, через його приналежність до обсценної лексики, ми не наводитимемо, відзначимо тільки, що його значення можна передати словосполученням «дуже добре». Для бюджету області послуги одного з найдорожчих  дизайнерів Російської Федерації можуть бути трохи не по кишені. З іншого боку, з досвіду реалізації аналогічних масштабних проектів у регіоні (згадаємо хоча б стадіон «Донбас-Арена»), можна розраховувати, що значну частину фінансового вантажу візьмуть на себе місцеві меценати.

Донбаський контракт — не перший такий проект, реалізований «Студією Лебедєва». Недавно Лебедєв на запрошення губернатора Пермського краю Олега Чиркунова очолив створюваний Пермський центр розвитку дизайну. За час існування Центру був розроблений логотип для міста, реалізовано кілька проектів із поліпшення міського середовища й навіть створений особливий шрифт «Перміан», призначений спеціально для  міських потреб: розкладів громадського транспорту, табличок із назвами вулиць, вивісок. Із властивою йому «скромністю» Артемій назвав появу міського шрифту «однією з найважливіших подій у дизайні для Російської Федерації».

«Студія Лебедєва» відома й своїми українськими проектами в галузі міського середовища, у тому числі й некомерційними, виконаними «з любові до справи». Серед останніх, зокрема, поліпшення дизайну світлодіодних дорожніх знаків у Києві. А недавно російський дизайнер виконав замовлення з розроб­лення вуличних табличок для міста Бобринця (Кіровоградська область).

Попри досить яскраву, якщо не сказати скандальну, репутацію Артемія Лебедєва, проекти його студії, на думку більшості експертів, заслуговують на високу оцінку. Сподіваємося, що контракт із російським дизайнером допоможе Донецькій області не тільки поліпшити свій імідж в очах оточуючих, а й просто стати більш комфортним місцем для життя. Утім, як повідомили нашій газеті в прес-службі Донецької обласної ради, рішення щодо укладання договору з Артемієм Лебедєвим поки що не ухвалено. Не змогли уточнити й терміни його ухвалення, а також характер можливого співробітництва з російським дизайнером.

Тим часом

Поки керівництво Донецької області шукає свіжі креативні рішення за кордоном, один із лідерів українського бізнесу — НАК «Нафт­огаз України» звернулася по допомогу до донбаських піарників. Рекламою та іміджем нафтогазового монополіста займеться ТОВ «Ейра» (Донецьк). За результатами проведеного недавно тендера сторони підписали договір на надання послуг вартістю в 5,35 млн грн. Розмах, прямо скажемо, гідний обох сторін — що НАК, що Донецька.

За донецьких «креативників» можна тільки порадіти. Правда, радість дещо затьмарюється заявами інших компаній, які брали участь у тендері,  про численні порушення процедур у процесі його проведення. Цікаво, що журналістам Першого національного телеканалу, які планували зробити матеріал про прозорість проведення тендерів в Україні, було відмовлено у відео­зйомці розкриття тендерних пропозицій. А як повідомляє «Український Бізнес Ресурс», заставу в розмірі 300 тис. грн, внесену компаніями для участі у тендері, не вдається повернути досі.

Довідка «УТГ»

Заснована Артемієм Лебедєвим в 1995 році студія Web Design, незабаром перейменована на «Студію Артемія Лебедєва», однією з перших почала створювати дизайн для інтернет-сайтів, багато в чому визначивши напрями розвитку цієї галузі в Російській Федерації та інших пострадянських країнах. Займається створенням фірмових стилів, видавництвом, розробленням знаків і логотипів, створенням інтерфейсів, промисловим дизайном. Серед клієнтів студії — корпорація «Майкрософт», популярний російський пошуковик «Яндекс», провідні світові виробники електроніки «Нокія» і «Самсунг» і багато інших відомих компаній.

Для більшості користувачів Інтернету Артемій Лебедєв відомий, у першу чергу, як блогер — його сітьовий щоденник посідає одне з перших місць із популярності в російськомовному сегменті мережі. Публікації витримані в характерному провокаційному стилі — невід’ємному елементі творчого образу дизайнера.

Iван СПАСОКУКОЦЬКИЙ

Закінчив факультет електроніки «Київського політехнічного інституту» з дипломом «фахівця з експлуатації телекомунікаційного устаткування». З тих пір захоплюється не тільки експлуатацією різноманітних гаджетів, але і описом своїх вражень від цього процесу.

У «УТГ» керує молодим відділом інформаційних технологій, забезпечуючи наповнення газети свіжими відомостями про кілобіти, мегагерци і гігафлопси. Разом з авторами, шукає відповіді на найважливіші питання сучасності: у кого менше відстань між транзисторами і більше нанотехнологій на один долар інвестицій; як часто добрі бізнес-ангели відвідують українськи стартапи; який тренд буде модним в Мережі завтра; чи прискорять роботу планшета стрази від «Swarovski».

Автор щотижневої колонки про розпили і відкати інновації і нанотехнології.

You may also like...